top of page

De Baviaan met de jeukende bilnaad

Ooit had ik zo’n gratis 1-op-1 clarity call met een businesscoach. Leuk mens. Veel te druk. Maar ze vertelde me wel een heel belangrijk ding! Ze drukte mij op mijn hart dat ik mijn niche moest vinden, althans de ‘Albino Tweeling met Dyslexie’.


Met een lach op mijn gezicht bleef dat wel hangen

Want ze had gelijk. Iedereen helpen met je dienst is een utopie en hoe kleiner je doelgroep, hoe groter je bereik. Dus als een soort jo-jo dieet (je weet wel aankomen, afvallen en dan weer aankomen) begon ik mijn ‘Albino Tweeling met Dyslexie’ te ontdekken of juist te ontmoeten. Ik schaafde het bij, gaf ze kleur, gumde het vervolgens weer weg, veranderde mijn one-page en toen was ik trots! En het werkt … weg met die utopie. Ik had ze gevonden. Mijn eigen tweeling en mijn daar bijpassende klanten!


Gevraagd en ongevraagd geef ik mensen advies. Zo ook een vriendin. Ze wilde namelijk iedereen helpen en bereiken met haar mooie business. En ik dacht even terug aan mijn eigen gedachten van een aantal jaar geleden. Ooit stond ik daar ook. Dus ik vertelde van die businesscoach.



“Ik heb het ook gevonden”


Reageerde mijn vriendin enthousiast. “Je weet wel Es … het kiezen van je doelgroep. Hoe noemde je dat nou?” En al snel werd de ‘Albino Tweeling met Dyslexie’ de ‘Baviaan met de jeukende bilnaad!’ We kwamen er gewoon even niet op en onze creatieve breinen maakte er dus een Baviaan van.


Wat is die van jou?


Mijn ‘Baviaan met de jeukende bilnaad’ is het ondersteunen van ondernemers die Kajabi al gebruiken of interesse hebben in dit multifunctionele programma. Dat ik meer doe dan alleen Kajabi inrichten voor online-programma’s, workshops, trainingen etc. is mooi meegenomen.


Heb je die van jou wel helder? Of denk je net zoals ik en dus vele anderen met jou … neeeh, ik wil zoveel mogelijk mensen benaderen?


Dan leg ik je hieronder uit waarom het zo belangrijk is - ook voor jou - om te kiezen voor die Albino Tweeling met Dyslexie, die Baviaan met de jeukende bilnaad of in het kort je niche.


Ik heb de 5 belangrijkste voor je genoteerd:


1. Doelgericht publiek aanspreken: Door een specifieke Baviaan met die jeukende bilnaad (vanaf nu noem ik hem weer gewoon Niche, anders wordt het flauw) te kiezen, kun je je richten op een goed gedefinieerde doelgroep. Dit betekent dat je je marketinginspanningen, producten of diensten kunt afstemmen op de specifieke behoeften en interesses van deze groep mensen. Hierdoor vergroot je de kans op betrokkenheid en loyaliteit van je publiek.

2. Niet meer, maar juist minder concurrentie:

In een specifieke niche is de concurrentie vaak minder intens dan op bredere markten. Hierdoor heb je als ondernemer meer kans om op te vallen en als autoriteit te worden erkend binnen jouw vakgebied. Klanten zijn ook eerder geneigd voor jou te kiezen als je duidelijk kunt laten zien dat je gespecialiseerde kennis hebt op het gebied van hun specifieke behoeften.


3. Expertise opbouwen:

Door je te concentreren op een niche, kun je diepgaande kennis opbouwen en als expert worden beschouwd binnen dat specifieke domein. Klanten en cliënten zijn eerder geneigd om samen te werken met bedrijven of professionals die als deskundig worden gezien in een specifieke niche.


4. Efficiëntere marketing:

Marketinginspanningen zijn effectiever wanneer ze zijn gericht op een specifieke doelgroep. Het is gemakkelijker om relevante boodschappen te creëren en te verspreiden wanneer je precies weet wie je doelgroep is. Dit leidt tot een hogere conversieratio en een betere return on investment voor je marketingbudget.


5. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen:

In een niche kun je vaak sneller inspelen op veranderingen in de markt. Je bent wendbaarder en je kunt je gemakkelijker aanpassen aan nieuwe trends, behoeften of ontwikkelingen binnen jouw specifieke domein. Dit kan een aanzienlijk voordeel opleveren ten opzichte van bedrijven die opereren op bredere, meer algemene markten.


Heb je hulp nodig om je niche te vinden?

Zin om samen daar digitaal een keer een kop koffie over te drinken? Of heb je hulp nodig bij alles rondom Kajabi (dus mijn Baviaan)? Plan HIER je gratis afspraak.


En onthoud: Jouw frustratie, is mijn specialisatie! Samen komen we eruit, ik help graag.


21 views0 comments
bottom of page